En av de viktigaste uppgifterna för lag- eller gruppadministratörer i laget.se är att fylla medlemslistan med spelare/aktiva, ledare och föräldrar. Här läser du om hur du gör detta enkelt och korrekt.

Att medlemmarna läggs till i systemet är en förutsättning för smidig kommunikation och administration i ert lag.

För barn- och ungdomsgrupper

1. Logga in på aktuell lag/gruppsida och klicka på Admin > Medlemmar > Lägg till medlem.
  2. Fyll i personnummer och klicka på Sök/Skapa ny.
  3. Fyll på med namn och andra uppgifter (fyll inte i förälders e-postadress, utan lägg endast till om barnet har en egen) och Spara. Finns medlemmen redan i systemet? Klicka på profilen som dyker upp, redigera uppgifterna för aktuellt lag/grupp och Spara.
  4. Lägg till minst en förälder/målsman för varje spelare som medlem på samma sätt. Här väljer du rollen Förälder och får därefter välja att koppla föräldern till rätt barn. Föräldrar skall läggas till med e-post. Att lägga till två föräldrar gör er kommunikation dubbelt så kraftfull.
  5. Gå eventuellt in på varje förälder och lägg till mobiltelefonnummer eller uppmana medlemmarna att komplettera sina och sina barns uppgifter.

Exempel på medlemslista för barn- eller ungdomslag.

För seniorgrupper

2. Fyll i personnummer och klicka på Sök/Skapa ny. Fyll på med namn och e-post och Spara. Finns medlemmen redan i systemet? Klicka på profilen som dyker upp, redigera uppgifterna för aktuellt lag/grupp och Spara.
  3. Gå eventuellt in på varje medlem och lägg till mobiltelefonnummer eller uppmana medlemmarna att komplettera uppgifterna själva.

Exempel på medlemslista för seniorlag.

Varför lägga till alla medlemmar?

• Medlemmarna kan logga in och använda appen
  • Ledarna kan skicka kallelser och medlemmarna kan svara (Silverpaket)
  • Ledarna kan föra närvaro och föreningen ansöka om LOK-stöd
  • Medlemmarna får notiser när något händer i laget/gruppen
  • Truppen presenteras på hemsidan vilket skapar delaktighet
  • Ledarnas kontaktuppgifter blir lättillgängliga
  • Ni får er egen kontaktbok i appen som alla i gruppen kan nå
  • Verktyget blir mycket mer kraftfullt för dig som administratör

På samma sätt som det är viktigt att lägga till aktiva medlemmar bör du ta bort de medlemmar som inte längre är aktiva för att hålla medlemslistan uppdaterad och i ordning.

Saknar ni träningsgrupper?

Behöver ni skapa upp träningsgrupper innan ni kan lägga till gruppmedlemmar?

☛ Så lägger administratörer i klubben till föreningens grupper