Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft. Se till att ni har minst en klubbadministratör i er förening för att vara GDPR-redo!

Den 25 maj 2018 ersätts personuppgiftslagen (PUL) av dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation) vilken kommer gälla som lag i Sverige.

I korta drag betyder det att ni som förening har ett större ansvar när det kommer till hantering av personuppgifter för era medlemmar och deras anhöriga.

För att underlätta denna förändring, och så att säga ”ha ert på det torra”, håller vi på och utvecklar ett verktyg som ska hjälpa er samla in samtycke för hantering av personuppgifter från personer som finns tillagda (eller läggs till) i er förening i laget.se.

Vad behöver vi som förening göra nu?

Det enda ni behöver göra i laget.se nu är att se till att ni har minst en övergripande Klubbadministratör eller Medlemsansvarig i föreningen. Verktyget för att hämta samtycke kommer nämligen endast vara tillgängligt via ert medlemsregister som bara dessa personer har behörighet till.

klubbadmins
Rätt! Markerade symboler betyder att personerna är Klubbadministratörer.

Vi på laget.se rekommenderar varje klubb att utnämna 3-6 Klubbadministratörer. Har ni ingen idag? Fyll i dokumentet nedan och skicka till oss.

• Utnämning av Klubbadministratör (PDF)

Läs gärna mer på gdpr.laget.se för att vara förberedda och håll utkik efter ytterligare instruktioner från laget.se längre fram.