Ett stort grattis till laget.se-föreningen Grunden Bois som är utsedda till Sveriges nästa Number 10 av Zlatan Ibrahimović, Volvo Car Sverige och Svenska Fotbollförbundet!

Motiveringen lyder:

”Genom att låta spelare träffas utifrån sina egna förutsättningar, tar årets stipendiat dagligen vara på den fantastiska styrka som fotbollen och föreningslivet besitter. Här värdesätts gemenskap och laganda före resultat, något som lett till flertalet SM guld – och ännu större vinster utanför plan.

Sveriges nästa Number 10 – stipendiet på 1 000 000 kr – går till en förening som varje dag står upp för det som borde vara självklart – att alla ska få vara med.”

Bakgrunden till skapandet av stipendiet ”Number 10” är Zlatans farväl till svensk landslagsfotboll. Efter att ha hängt upp sin landslagströja med nummer 10 på ryggen på Zlatan Court i Rosengård, ville han kunna bidra med något nytt för svensk fotboll. Tillsammans med Volvo Car Sverige och Svenska Fotbollförbundet tog han initiativet. Stipendiet ska gå till människor och/eller organisationer som kämpar för att bidra till en fortsatt utveckling av svensk fotboll.

Förra året gick priset till initiativet Locker Room Talk.

Ett stort grattis till Grunden Bois från oss på laget.se!

Mer om Grunden Bois >
Mer om Number 10 >