Är det dags att skicka ut säsongens medlemsfakturor? Här är tipsen som du som medlemsansvarig vill ha koll på för en smidig fakturering.

1. Informera lagledarna

Se till att informera alla ledare i föreningen om att det snart är dags för fakturering och att det är viktigt att de ser till att uppdatera sina medlemslistor. Ett tips är att både skriva det som en Nyhet och göra ett Utskick till alla ledare. Spelare under 18 år behöver ha minst en kopplad förälder med korrekta kontaktuppgifter. Spelare som slutat ska tas bort.

2. Åtgärda eventuella dubbletter

Försäkra dig om att personer inte ligger dubbelt i föreningen. Det kollar och åtgärdar du i medlemsregistret under Dubbletter. Dubblettguide>>

3. Kontrollera vilka som är fakturerbara

Försäkra dig om att rätt personer är Fakturerbara så att fakturor endast kan skickas till dem som verkligen ska bli medlemmar i er förening. Så gör du>>

4. Skapa nya avgifter

Skapa nya avgifter för året/säsongen under Fakturering > Avgifter. Skapa exempelvis en medlemsavgift med namn ”Medlemsavgift 2020” och en säsongsavgift med namn ”Säsongsavgift VT20”.

5. Lägg medlemsavgift och säsongsavgift på samma faktura

Glöm inte att du kan lägga till både medlemsavgift och säsongsavgift på samma faktura (förutom när du fakturerar familjemedlemskap) för att undvika att fler fakturor än nödvändigt skickas ut.

OBS! När du väl gjort utskicket av medlemsfakturor är det bra att ha lite is i magen. Ibland kan det dröja ett par timmar innan allt hamnat rätt, gått iväg och du kan se vilka eventuella åtgärder som behöver vidtas. Ett tips är att gå in dagen efter du gjort utskicket för att då se om något behöver kompletteras eller fixas till.

Behöver du mer hjälp?

Första gången du skickar medlemsfakturor via laget.se eller behöver du uppdatera minnet? Vi rekommenderar dig starkt att gå igenom faktureringsguiden och klicka dig vidare där för mer information innan du gör din första fakturering.

Guide: Så fakturerar ni era medlemmar via laget.se

Har du frågor efter du gått igenom guiden är du varmt välkommen att kontakta oss via 019-15 44 00 eller support@laget.se.

Lycka till med säsongens medlemsfakturering!