Läs vår partner Friends intervju med tidigare OS-deltagaren, förbundskaptenen och sportchefen Jenny Eidolf från Östersund, tävlande för Åre SLK.

I intervjun berättar Jenny bland annat om sitt bästa idrottsminne och hur hon tycker att en bra lagkamrat ska vara.

Vilket är ditt bästa idrottsminne?

– När jag blev utsedd till Rookie of the year i Världscupen i Freestyle.

Hur ska en schysst lagkamrat/träningskompis vara?

– En person som förstår och känner att han eller hon är en viktig del i laget och att laget är viktigt för honom eller henne. Då tror jag att man naturligt bidrar till en bra och positiv stämning i gruppen i vilken alla personer då blir viktiga. Det skapar grund för utveckling och prestation.

Vem är/var din förebild?

– Ingemar Stenmark.

Vad kännetecknar en bra idrottsledare?

– En person som har förmåga att se alla sina aktiva och få dem att känna sig delaktiga och betydelsefulla. Då finns goda möjligheter att skapa en positiv stämning och en miljö där alla utvecklas både som idrottare och person – och samtidigt ha roligt tillsammans.

Vad var/är det bästa med att åka puckelpist?

– Jag älskar skidåkning och det som lockar mig med puckelpist är kombinationen av flera moment. Det är tekniskt utmanade, höga farter och höga akrobatiska hopp. Jag gillar även att den personliga stilen uppmuntras då det är en domarsport.

Jag hade även under min tid som aktiv en fantastisk tränare och ett härligt lag att träna och utvecklas tillsammans med, vilket också bidrog till min kärlek för sporten. Jag är glad för de erfarenheter jag fått från idrotten som även format mig som person och jag hoppas fler barn och unga får uppleva detta genom sin idrott.

Fakta, Jenny Eidolf

Meriter som aktiv:

Seger i Världscupen -98 och OS-deltagande i Nagano -98

Meriter som tränare:

En 4:e plats på damsidan och 5:e på herrsidan vid OS i Turin 2006

Tidigare titlar:
Förbundskapten för herr- och damlandslaget i Freestyle

Sportchef för flera grenar på Svenska Skidförbundet

Aktiv landslagsåkare i Freestylelandslaget

Friends och laget.se är partners sedan 2012. laget.se hjälper Friends i deras satsning Trygg Idrott och rekommenderar alla Sveriges idrottsföreningar att kontakta Friends. Läs mer om Trygg Idrott här.