Många i idrottens föreningsliv kämpar med ekonomin och att skaffa sponsorer kan verka tidskrävande och komplicerat. Men lägger man ner lite tid på långsiktiga samarbeten så kan det vara väl värt det.

Det viktigaste med att skaffa sponsorer är att ha en plan och arbeta strukturerat. Här följer en guide över de viktigaste delarna i processen.

1. Förarbete/planering

Boka in ett möte och lägg upp en plan.

Ska ni bilda en sponsorgrupp? Gör eventuellt skillnad på sponsorsäljare, sponsoransvarig och sponsoradministratör. Alla har vi olika begåvningar. Är någon mer lämpad för att ta en första kontakt och någon annan att uppehålla den relation som skapats? Vem är ansvarig för genomförandet av det ni lovat i utbyte mot sponsring? Tydliga ansvarsområden underlättar ett bra sponsorarbete.

Ställ er frågor som:

• Vad vill vi att sponsorpengarna ska räcka till?
  • Vilka är företagen vi kan erbjuda något?
  • Vad kan vi erbjuda och varför ska de sponsra just oss?

2. Erbjudande/paketering

Utforma era erbjudanden strukturerat och tydligt. Fundera över om ni ska ha olika nivåer på era sponsorpaket. Kan ni erbjuda något exklusivt för en huvudsponsor eller är det mer värt och lättare att jobba in flera mindre sponsorer? I vilka kanaler kan sponsorerna synas?

I laget.se kan ni exempelvis erbjuda att:

• Lägga till sponsorns logotyp i sponsorväxlaren
  • Lägga upp en annons med sponsorns budskap
  • Lägg upp video från en sponsor eller där ni tackar/exponerar dem
  • Skriva en exklusiv nyhet. Kanske med ett medlemserbjudande. Använd utskicksfunktionen och länka till nyheten för att ge den en ytterligare boost.

Fler förslag på vad ni kan erbjuda:

• Sprida sponsorn eller sponsorns budskap i sociala medier
  • Inlägg och/eller logotyp i nyhetsbrev
  • Plats på sponsortavla vid hemmaarenan
  • Tillgång till konferenslokaler
  • Exponering i programblad

Många företag vill idag också påvisa att man tar ett samhällsansvar. Genom att bidra till finansieringen av er förenings verksamhet kan de i sin tur påvisa att de tagit det ansvaret.

Fundera över vilket ansvar ni tar för exempelvis barn och unga, jämställdhet, miljö och samhälle. Skriv ner det och visa för sponsorn och fråga om detta är något de vill vara med och bidra till.

Fundera över prissättning och vilka argument ni har för att det ni erbjuder ska vara värt en viss summa. Titta också på att utforma sponsoravtal. Försök hålla avtalen så enkla som möjligt men sikta i regel alltid på fleråriga avtal. Det förenklar och skapar trygghet både för sponsorn och för föreningen.

3. Sponsorsälj

Man är olika som person och säljare. Ska ni göra ett personligt besök eller skicka ett genuint och tydligt mejl? Välj ett sätt som du som säljer är bekväm med. Var gärna påläst om företagets bransch och använd deras språk för att visa att du har koll.

Optimera intäkterna från befintliga sponsorer. Går det att utveckla ert erbjudande med fler motprestationer eller och/eller ökat värde för sponsorerna?

Varför inte kolla om sponsorn har egna kreativa idéer om upplägg?

4. Genomförande/uppföljning

Håll det ni lovat! Tar ni hand om de sponsorer ni har, och bygger relationer med dem, så har ni redan väldigt mycket vunnet. Bry er om dem, mejla dem, var påläst om deras bransch, fråga dem saker, bjud på fika med mera. Satsa på långsiktiga samarbeten.

5. Utvärdering

För att bygga långa sponsorrelationer är det bra att få sponsorerna att förstå värdet i vad de har fått under perioden som gått. En sammanfattning via mejl eller ett trevligt telefonsamtal kan räcka långt.

Bonustips!

Att tänka på sin förenings varumärke är bra i det stora hela. Det kommer i längden göra det enklare att hitta företag som är villiga att sponsra er. Vad ni har för associationer och mjuka värden kan vara viktigt. Hur vill ni uppfattas?

Stort lycka till med er sponsorjakt (och glöm inte bort de befintliga)!