Lagkassor. Medlemsavgifter. Turneringsavgifter. Innebär detta fortfarande kontanthantering för ditt lag? Swish kan bidra till en enklare lösning.

Alternativa betalsätt är på tapeten just nu. I idrottssverige är kontanthantering fortfarande väldigt utbrett, trots att det är oerhört tidskrävande och osmidigt. Swish gör att du enkelt kan föra över eller samla in pengar med hjälp av din mobiltelefon.

– Den som samlar in pengar behöver bara dela med sig av mobilnumret, men behöver inte skicka ut kontonummer utan kan lösa det snabbt på plats. Och betalningen sker direkt, oavsett ansluten bank säger Johan Bryngelson från Swedbank.

Swish är ett initiativ från Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna. Alla medverkande banker är väldigt involverade i det svenska föreningslivet genom olika former av stöttning till föreningar och evenemang på både nationell nivå och via de lokala kontoren.

– Vi tror att tjänsten kommer underlätta för den stora grupp personer som på ideell basis ställer upp i föreningssverige idag, säger Bryngelson.