Friends har intervjuat basketstjärnan Frida Eldebrink. Frida är en av nyckelspelarna i det svenska landslaget och i den här intervjun får ni läsa hennes tankar om bland annat lagkamrater, förebilder och det roliga med just basket.

Vilket är ditt bästa idrottsminne?

– Mitt bästa idrottsminne så här långt i karriären är när jag spelade U19 VM i Bratislava och vi vann VM-silver. Den lagkänslan och den atmosfären vi hade i laget är obeskrivlig. Det var den och vår talang som tog oss så långt i turneringen.

Hur ska en schysst lagkamrat/träningskompis vara?

– I en lagidrott handlar det om att man måste respektera varandra, att alla är olika och har olika behov och värderingar. Man måste vara ärlig mot varandra och kunna ge och ta kritik av varandra. Sen måste man ställa upp för varandra och inte känna avundsjuka om det går bra för någon annan i laget. Det ska bara få en att vilja träna hårdare för att själv bli bättre. Man ska alltid försöka pusha sina lagkamrater att bli bättre genom att alltid ge sitt bästa och yttersta på träningarna för att laget ska bli bättre – och för sin egen utveckling så klart.

Vem är din förebild och varför?

– Jag har aldrig haft någon specifik förebild utan alltid haft många olika idrottsprofiler som inspirerat mig att bli så bra som möjligt och att gå min egen väg. När man var liten var det tjejerna i damlaget hemma som var förebilderna och man ville bli lika bra som den och det var där man ville spela. Det var det man drömde om då. När jag själv sen kom med i damlaget förändrades förbilderna i takt med att jag själv blev lika bra som dem och då hittade nya förebilder både inom basketen och andra idrotter. Ett tag hade jag Carolina Klüft som förebild. När hon var som bäst och tog alla sina EM-, VM- och OS-medaljer var hon min största inspirationskälla och så folkkär och populär jag ville bli. Vilket jag fortfarande vill såklart.

Vad är det bästa med att spela basket?

– Det bästa med att spela basket är att det alltid finns nya saker att lära sig – man blir aldrig färdigutvecklad. Varje dag kan man lära sig nått nytt och hitta nya saker att lära sig som man kan använda på planen. Det är en spännande sport där man måste vara mångsidig och kunna behärska många olika saker och situationer i spelet för att bli bra och lyckas. Det är det som gör att jag älskar basket så mycket.

Friends och laget.se är partners sedan 2012. laget.se hjälper Friends i deras satsning Trygg Idrott och rekommenderar alla Sveriges idrottsföreningar att kontakta Friends. Läs mer om Trygg Idrott här.