Under november berättade vi om kommande förändringar kring vår uppskattade funktion, Gratis-SMS. Igår var det äntligen dags, Gratis grupp-SMS har lanserats i samarbete med SMSgrupp.se.

Här har vi under ett antal rubriker samlat matnyttig information för dig som administratör. Ett tips är att själv testa funktionen för att få en ännu klarare bild av hur den fungerar.

Inga begränsningar
En av de stora nyheterna är att inga begränsningar i antal Gratis grupp-SMS per månad finns. Ja, det är sant. Dessutom begränsas du inte av att mottagare måste godkänna Gratis grupp-SMS, inget godkännande behövs.

Klubbsidor
Gratis grupp-SMS kommer endast finnas på lagsidor då tjänsten inte fått det genomslag vi hoppats på via klubbsidorna, därför väljer vi att där istället fokusera på utveckling av andra funktioner som fler klubbar har nytta av.

Antal tecken
Den nya versionen av Gratis grupp-SMS är reklamfri, vilket gör att du kan nyttja alla 150 tecken istället för som tidigare, endast 75 tecken.

Grupper
När du ska skicka ett Gratis grupp-SMS kan du dels välja mellan de grupper som automatiskt skapas via din medlemslista (Spelare, Ledare, Förälder, Övrig), men du kan också själv skapa dina egna grupper. Det görs under menyvalet Medlemmar.

SMS till enstaka medlemmar
För SMS till enstaka medlemmar eller temporära grupper hänvisar vi till Betal-SMS. Klicka på menyvalet Utskick, välj SMS och sedan Betal-SMS. Där klickar du på plustecknet på raden för gruppen medlemmarna ingår i och väljer vilka mottagare du vill skicka till.

Svarsalternativ
Med den nya versionen av Gratis grupp-SMS kan mottagarna enkelt skicka ett svar via SMS. Under menyvalet Inställningar och fliken Utskick väljer du om mottagarnas svar ska gå till alla i gruppen eller bara till den eller dem som gör utskicken. Gör du inget aktivt val går svaret till alla medlemmar i gruppen.

Kostnader
Funktionen är självklart helt gratis att använda för ert lag. Om en mottagare väljer att skicka ett svar betalar den sin ordinarie SMS-taxa, detta oavsett om svaret går till alla mottagare i gruppen eller bara till den eller dem som gör utskicken.

Igår var det alltså äntligen dags för lanseringen – vi hoppas att ni som administratörer ska få mycket nytta av förändringarna och dessa hjälper er att spara ännu mer tid i ert ledarskap.

God jul önskar laget.se och SMSgrupp.se!