En grundläggande och viktig grej för lagadministratörer är att se till att aktiviteter kommer upp i kalendern. Det gör att spelare och föräldrar direkt ser ett värde i att följa vad som händer i laget du administrerar.

Här följer en guide på hur du lägger till olika typer av aktiviteter i er kalender i laget.se.

Lägg till träning

Navigera till Admin på aktuell lagsida > Aktiviteter > + Ny aktivitet.

1. Välj om det ska vara en enskild aktivitet eller om det är en återkommande samma tid varje vecka.
2. Fyll i träningstiden. Inkludera inte samlingstid här, det gör man i så fall genom att bocka i ”Visa samling” längre ner på sidan.
3. Fyll i övrig info och Spara.

Lägg till importerad serie

För sporterna fotboll/futsal, innebandy, handboll och hockey kan man importera sin serie till laget.se om den finns upplagd hos förbundet.

Navigera till Admin på aktuell lagsida > Serier/cuper > + Lägg till serie/cup > Importera serie.

1. Leta upp serien och klicka på Importera.
2. Klicka på Hantera lag och sedan på raden för ditt lagnamn > Redigera.
3. Bocka i Ditt lag och Spara.
Matcher har nu skapats under Aktiviteter och visas utåt i kalendern.

Saknas din serie trots att den ligger uppe hos förbundet? Skicka ett ärende till oss och berätta vilken serie du saknar samt länk till serien hos förbundet.

Lägg till manuell serie/träningsmatcher/cup med mera

Navigera till Admin på aktuell lagsida > Serier/cuper > + Lägg till serie/cup.

1. Döp din ”serie” (till exempel Träningsmatcher 2016).
2. Lägg till ert eget lagnamn samt lagen ni ska möta och Spara (se bild nedan).
3. Navigera till Aktiviteter > + Ny aktivitet
4. Välj Aktivitetstyp = Match
5. Välj serie/cup och vilka lag som möts (hemmalag i första fältet).
6. Fyll i övrig info och Spara.

För en redan skapad serie behöver du bara göra steg 3-6.

LOK-aktivitet betyder att aktiviteten ska synas på närvarokorten. Detta är ibockat som standard.

Det finns även en aktivitetstyp som heter Övrig aktivitet som du exempelvis kan välja för en lagfest, ett planeringsmöte eller liknande.

Skicka ut en kallelse med Silverpaketet

Har ditt lag Silverpaket kan du bocka i att en aktivitet ska vara Anmälningsbar och börja kalla medlemmar så att du exempelvis ser vilka som tänkt dyka upp på matchen.

Stort lycka till med att fylla er kalender!