Efter ni gjort säsongens stora utskick av medlemsavgifter finns några saker som är toppen att ha koll på för att ha bra ordning och få in de avgifter ni har rätt till. Här följer en sammanfattning!

Gå igenom dessa punkter så ofta ni tycker passar. En gång varannan månad har fungerat bra för andra föreningar.

1. Hantera fakturor med statusen ”Åtgärd krävs”

• Handlar ofta om att det saknas en förälder med e-post (som fakturan kan skickas till). Lägg till uppgifterna på föräldern under ”Admin” följt av ”Medlemmar” på aktuell grupps hemsida eller via medlemsregistret och skicka fakturan igen.

2. Hantera skickade fakturor som fått texten ”Ej levererad”

• Handlar ofta om att fakturan skickats men att e-posten (alternativt översta e-posten om det är flera) ej fått fakturan. Problemet kan exempelvis vara fel e-postadress eller att mottagarens inkorg är full. Ändra eventuellt till rätt e-post på mottagaren via medlemsregistret och sedan…
    om fakturan är förfallen: Ändra förfallodatum på fakturan och klicka sedan ”Skicka igen” följt av ”Skicka kopia”.
    om fakturan INTE är förfallen: Klicka ”Skicka igen” följt av ”Skicka kopia”.
  • Om det är oklart vad problemet är hos mottagaren är det en bra idé att ladda ner fakturan som pdf och testa skicka över den själv i stället.

3. Hantera fakturor förfallna med mer än 20 dagar

• Om mottagaren slutat i föreningen ska fakturan makuleras och personen raderas.
  • Har man ingen information om att mottagaren slutat bör en ny påminnelse skickas (informera gärna ledarna i grupper med förfallna fakturor att kolla i appen vilka som inte betalt och be ledarna påminna dessa).

4. Fakturera nytillkomna personer i föreningen

• Om ni fakturerar baserat på födelseår: Gå till fakturaverktyget, gör mottagarinställningarna och lägg till för varje avgift ni använder. Verktyget känner automatiskt av vilka som redan fått avgiften.
  • Om ni fakturerar baserat på grupp/lag: Hämta underlag från medlemsregistret över vilka som inte fakturerats och välj sedan att fakturera till ”Markerade medlemmar” i fakturaverktyget. Tips: ”Aktiva utan medlemskap” i klubbadmin!

5. Hantera grupper/lag som upphört

• Gå till gruppens hemsida och klicka ”Admin” följt av ”Medlemmar” i menyn till vänster och ta bort personerna från listan.
  • Gå sedan till klubbens hemsida och klicka ”Admin” följt av ”Grupper/sektioner” och ta bort gruppen under ”Gruppväljaren”.
  • Om det inte finns några närvarorapporterade aktiviteter som ska användas som LOK-stödsunderlag kan man även ta bort koppling eller ta bort hela gruppsidan.

Vid frågor är du välkommen att kontakta oss på support@laget.se / 019-15 44 00.