Ett malware vid namn Yontoo sprider sig i Sverige och påverkar hur användarna upplever flera större sajter. Yontoo anses ofarligt men visar egen reklam i webbläsaren där det installerat sig i syfte att tjäna pengar.

Hur påverkar det?
Programmet visar flera annonser i webbläsaren som i sin tur gör att vissa delar av laget.se och andra sajter inte fungerar. Ett exempel är att när man klickar på vissa knappar på laget.se händer ingenting.

Vad kan användaren göra?
Enklaste lösningen är att inaktivera tillägget i webbläsaren. Man får då först öppna webbläsaren och klicka fram “Tillägg”. I Firefox görs det med Ctrl+Skift+A, i Internet Explorer och Google Chrome görs det genom att klicka på Verktyg och sedan Hantera tillägg.

Om man då har Yontoo i listan så kan man högerklicka på alla rader som heter något med Yontoo och sedan välja Inaktivera.

Starta sedan om webbläsaren så syns inte längre reklamen och laget.se och många andra sajter fungerar som de ska.