Att vara aktiv i en sund idrottslig omgivning ger fördelar för både ung som gammal. Det gäller allt från förbättrad kondition och hälsa till utveckling av laganda och vikten av samarbete. Så är det såklart roligt också!

1. Idrott ger god fysik

Att Idrotta och vara fysiskt aktiv kan motverka sjukdomar och är bland annat bra för muskler, koordination, hjärta och lungor. Regelbunden aktivitet från barnsben hjälper dig med en bättre fysik genom hela livet.

2. Idrott lär dig uppskatta vikten av samarbete

Framförallt lagidrott ger en unik möjlighet att lära dig uppskatta vikten av samarbete. Du lär dig bland annat vad det betyder att göra din del av en uppgift samt ta del av glädjen när arbetet lönar sig.

3. Idrott är avstressande

Träning ger dig något att fokusera på och en paus från eventuell oro. Det förbränner även stresshormoner, kan minska känsla av nervositet, utsöndrar endorfiner i hjärnan och är positivt för sömnen hos de allra flesta.

4. Idrott bidrar till ett rikare socialt liv

Det går inte att bortse från att idrotten bidrar med ett socialt sammanhang och gemenskap. Föreningslivet hjälper även till med social utveckling där du lär dig respektera och umgås med människor från exempelvis andra generationer och kulturer.

Du bör med andra ord vara väldigt stolt över ditt idrottsliga engagemang!