Beroende på var i landet man bor och hur gammal man är kan det vara läge att genomföra gruppens eller lagets aktiviteter utomhus.

För många spelar idrotten en otroligt stor roll i livet. När det gäller barn som har det tufft hemma kan veckans idrottsaktiviteter kännas närmast livsnödvändiga.

Det är därför viktigt att verksamheter inte pausas. Att fortsätta träna i någon form oavsett om man är ett innebandylag eller en gymnastikgrupp är på de flesta platser i landet möjligt.

Här kommer därför sju tips på aktiviteter som kan genomföras utomhus:

1. Uppdragsorientering

Samlas gemensamt och dela in i mindre grupper. Ge de olika grupperna uppdrag att hämta in information som exempelvis vilka öppettider snabbköpet har, vad det står på en speciell skylt vid idrottsplatsen, hur många gungor det finns på en skolgård med mera.

2. Fysträning

Fysträning behöver inte vara tunga vikter och komplicerade maskiner. Att träna med den egna kroppen räcker gott. Förbered några olika övningar och välj ut en bra plats att ses på en gång i veckan.

3. Konditionsträning

På många ställen finns lämpliga motionsspår att springa i men det går också bra att göra det i närområdet. Att barn och ungdomar själva kan gå eller cykla till er träning kan ofta vara att föredra för att så många som möjligt ska vara med.

4. Rörelseparker

I fler och fler städer byggs så kallade rörelseparker. Har ni någon passande park i närheten där man kan göra olika övningar som exempelvis balansgång, klätterövningar och annat?

5. Utegym

För de lite äldre lagen är utegym en perfekt aktivitet! Nyttja den här perioden till att förbättra lagets gemensamma fysik och göra er redo för kommande säsong.

6. Testa en annan idrott

Är man exempelvis ett ishockeylag kan den här perioden vara perfekt för att testa en annan idrott. Vill man inte hyra en konstgräsplan för att träna fotboll så kanske det finns en tennisbana eller basketkorgar på en skolgård i er närhet?

7. Annan aktivitet (kontakta RF-SISU)

Ta kontakt med ditt regionala RF-SISU! De är experter på utbildningsaktiviteter och kan hjälpa er komma igång med ett utvecklande arbete som stärker både gruppen och individerna.

Det är en prövning att vara idrottsledare just nu. Det ställs höga krav på kreativitet och engagemang för att bedriva er verksamhet.

Vi på laget.se hoppas att de här tipsen ska vara en god hjälp på vägen!