Forskning visar att barn som idrottar i regel mår bättre, presterar bättre i skolan och dessutom får vänner för livet. Vill din förening engagera fler och på så sätt göra ännu större skillnad?

I så fall kommer här ett gäng förslag, kanske passar något just er. Dessutom är det inte bara barn och ungdomar som gärna får en inbjudan till idrottsverksamhet, även våra äldre mår bra av att aktiveras.

Ta del av tipsen här och kontakta oss gärna på support@laget.se eller 019-15 44 00 om du vill snacka mer om hur din förening kan öppna dörrarna för fler.

1. Idrott för alla-grupper uppskattas av unga

Er förening kan starta idrott för alla-grupper där alla är välkomna oavsett ambition och förmåga och där fokus är på att ha roligt – inte prestation. Idrott för alla-grupper för unga är ett bra alternativ för de som vill idrotta men i mindre omfattning. En träning i veckan räcker. Fler får en positiv koppling till er förening och medlemsintäkterna ökar. Kanske kan ni få tillbaka de som slutat senaste åren?

33 barn slutade spela – nu har de ett veteranlag
11-årige Anton tröttnade på kraven – spelar i veteranlag för barn

2. Gå-idrott där äldre motionerar i social miljö

Gå-idrotten hjälper folk som i andra fall kanske har svårt att motionera att hålla sig i form och få ett socialt sammanhang. Det motverkar ensamhet och främjar både mental och fysisk hälsa. Målet med idrotten är att på ett enklare sätt involvera folk över 50 år som på ett eller annat sätt inte har möjligheten att spela den traditionella varianten.

Enskede IK arrangerar gå-fotboll för äldre (video)

3. Häng med i utvecklingen – organisera e-sport

Spelar personer i och omkring er förening exempelvis TV-spelet FIFA? Starta en e-sportgrupp precis som ni har en grupp för mer klassisk idrott. Bestäm om gruppen ska träffas online eller i er klubbstuga. Saknas klubbstuga kanske någon vuxen vill engagera sig som ledare och kan upplåta lokaler via jobbet. En satsning på e-sport kan innebära att ni ger ett sammanhang till barn och unga ni inte tidigare nått ut till.

OBS! Er nya FIFA-grupp behöver inte delta i organiserade tävlingar, att träffas en gång i veckan och spela ihop räcker gott.

Vad är e-sport?

4. Motionsgrupp/lag för vuxna

För att få fler vuxna aktiva i er förening är motionsgrupp/lag perfekta att starta! Vuxna kan föreningsidrotta i en social miljö utan prestationskrav. Träningstiderna kan läggas sent på kvällar vilket är fördelaktigt då de tiderna används mer sällan samt att fler medlemmar genererar större intäkter till föreningen. Föreningens ungdomsledare skulle kunna träffas och idrotta tillsammans vilket stärker ledarnas sammanhållning.

5. Inkludera fler med parasport

Gör din förening ännu mer inkluderande genom att starta en paragrupp för er idrott! Ofta behöver ingen utrustning köpas in, men vid behov finns stöd att söka hos RF. På Svenska Parasportförbundets hemsida finns mer information om att driva och utveckla parasport.

Stöd från Riksidrottsförbundet
Driv och utveckla parasport

6. Kontaktfria sporter med låg skaderisk

Spelar ni en kontaktsport till vardags men tappar aktiva som vill undvika skador och smärta? Starta en grupp med en kontaktfri variant av er sport och behåll aktiva. Spelar ni hockey finns ringette och till den amerikanska fotbollen finns flaggfotboll. Med en närbesläktad variant av er idrott kan ni skapa alternativ och samtidigt sänka trösklarna för nya.

Vad är ringette? (video)
Vad är flaggfotboll? (video)

7. Förläng karriärerna på is med rinkbandy

Rinkbandy är en blandning av ishockey och bandy. En perfekt motionsform för de som tidigare haft en karriär på isen! Starta rinkbandy i din förening och ge fler aktiva möjligheten att stanna i föreningslivet.

Vad är rinkbandy?

8. Pickleball – enkel racketsport för äldre

Pickleball är en racketsport som kombinerar element från tennis, badminton och pingis. Det smidiga med pickleball är att med ett enkelt nätbyte på en badmintonplan så är du redo att köra igång matchen. Bedriver ni redan racketsporter är pickleball ett perfekt sätt att sätta äldre i rörelse.

Se australiensiska pensionärerna spela (video)
Instruktioner från Korpen Jönköping (video)

Vilket exempel fastnade du för? Din förening är inte mer än ett beslut ifrån att öppna dörrarna för fler. Med en ny verksamhet kan ni bidra till en meningsfylld fritid och en bättre hälsa för personer ni inte når idag. Samtidigt ser ni ert medlemsantal växa och gör ännu större samhällsnytta än ni redan gör.

Som vi skrev i inledningen av texten får ni gärna kontakta oss på support@laget.se eller 019-15 44 00 om ni vill prata med någon om hur ni kan bredda er verksamhet.

Materialet ovan är framtaget tillsammans med studenter från Sport Management-programmet vid Örebro Universitet.