Succé i fotbollssverige. Nu satsar Guldfemman på fler sporter.

Guldfemman lanserades inför denna fotbollsäsong. Konceptet är snarlikt klassiska Drömelvan, men på lokal nivå och innebär ett nytt sätt att tjäna pengar till klubbkassan. Man sätter ihop sitt drömlag utifrån spelare i sin egen förening, byter spelare och samlar poäng. Över 100 fotbollsföreningar och 4300 personer deltar just nu i Guldfemman.

– Vi är nöjda och att satsa vidare på hockey och innebandy känns logiskt, säger Guldfemmans grundare Martin Magnusson.

Vilka lärdomar tar ni med er från första säsongen med fotboll?
– Vi har fått fantastiskt fin respons på tjänsten så här långt. Många upplever att Guldfemman ökar intresset och engagemanget både bland supportrar och bland spelare, vilket är vår viktigaste målsättning. Vi har en bra dialog med våra föreningar och kommer förbättra tjänsten kontinuerligt. Två punkter att finslipa är poängsystemet, samt prissättning för spelarbyten under säsong.

Vad blir nyckeln för att även lyckas bra med innebandy och hockey?
– Vi måste fortsätta att erbjuda en rolig, lönsam och enkel tjänst – och samtidigt behålla en personlig känsla och kontakt med alla medverkande föreningar. Det är verkligen jätteviktigt. Vår support har fått fina vitsord från första dagen och det är något som kommer bli ännu viktigare i takt med att vi växer. Sedan gäller det också att presentera attraktiva prisbord och bra säljpremier, detta utan några fasta kostnader för våra föreningar.

Kommer en spelares poäng i innebandy och hockey baseras på antalet gjorda mål, eller kommer målgivande passningar också ge poäng i Guldfemman?
– Precis som i fotboll kommer det finnas 15-20 olika poängparametrar och assist kommer finnas med i både hockey och innebandy. Jag skulle vilja säga att dessa nya sporter lämpar sig ännu bättre för Guldfemman sett ur ett poäng- och spelarperspektiv; det händer mer i matcherna och fler spelare är inblandade i målen.

För sex månader sedan fanns inte Guldfemman i fotboll. Nu är fotbollen igång för fullt och inom kort kör ni igång innebandy och hockey. Vad gör ni om ett år från nu?
– Vi ser redan fram emot nästa år! Då rullar fotbollen för andra året på ett fintrimmat system som succesivt blivit bättre tack vare ett års feedback. Vi förbereder en andra upplaga av innebandy och hockey och presenterar ytterligare en eller två sporter. Förhoppningsvis har ännu fler föreningar upptäckt fördelarna med Guldfemman och möjligheten att tjäna pengar på ett roligare sätt.

Lag och föreningar kan anmäla sig till Guldfemman och tjäna pengar till klubbkassan genom att sälja drömlag bland medlemmar och supportrar. Guldfemman för hockey och innebandy lanseras preliminärt onsdag 19 juni.

Läs mer på guldfemman.se!