Genom att anordna en sportlovscamp, fotbollsskola, skridskoskola, eller vad ni än önskar kalla det, under något av skolårets lov bidrar ni starkt till både folkhälsa och glädje samtidigt som ni tjänar pengar till att utveckla er idrottsliga verksamhet.
 
Vanligtvis ligger en individuell avgift för en endagscamp på någonstans mellan 300-600 kr för att delta. Genom räkneexemplet nedan ser ni snabbt att det kan generera ett mycket välkommet tillskott som kan göra gott i föreningen.
 
 

Antal deltagare Avgift: 300:- Avgift: 450:- Avgift: 600:-
25 7 500:- 11 250:- 15 000:-
50 15 000:- 22 500:- 30 000:-
75 22 500:- 33 750:- 45 000:-
100 30 000:- 45 000:- 60 000:-

 
 
Självklart kan ni även ordna en flerdagarscamp och gångra dagavgiften med antal dagar ni vill köra campen.
 
Exempel: Avgift 450:-/dag x 4 dagar x 75 deltagare = 135 000:-
 
Tycker ni det blir för klurigt att exempelvis lösa lunch till deltagarna? Dra ner dagavgiften och kör ett flerdagarscamp där ni kör halvdagar i stället för heldagar.
 
Så förutom att en camp kan vara en viktig inkörsport till er förening eller skapa härlig sammanhållning och utveckling hos deltagarna visar räkneexemplet ovan att det även kan generera viktiga intäkter på kort tid. Dock krävs lite planering innan för att få det att flyta på bästa sätt.
 
 

Spelplats/lokal

 
Har ni någonstans att vara? Se till att vara ute i god tid och boka upp en passande plats och datum för campen. Eventuella kostnader för hyra kan tillkomma så se till att ha med detta i beräkningarna.
 
Ett bra sätt om man är osäker är att kontakta kommunen och fråga vilka anläggningar man kan hyra.
 
 

Anmälningsformulär

 
Du behöver veta vilka som kommer delta på campen. Ett anmälningsformulär behövs för att samla in uppgifter om deltagarna; så som namn, ålder, kontaktuppgifter till målsman, storlek på kläder, allergier etc.
 
Även personnummer kan vara bra att samla in så ni har möjlighet att söka LOK-stöd för campen. Men kom ihåg att hantera känsliga personuppgifter varsamt.
 
Det finns många tjänster på nätet där du kan bygga formulär, men vi är ganska säkra på att campverktyget i laget.se slår konkurrensen eftersom det är anpassat just för idrottscamper. Den stora fördelen är att ni kan samla all administration kring campen i ett system. Se anmälningsstatistik, filtrera fram specifika deltagare, dela in deltagare i grupper och mycket mer.
 
Verktyget kan dessutom användas av föreningar som inte använder laget.se för en grundlicensavgift på 999:-/år (ca 83:-/mån).
 
 

Ledare

 
Ledarna för campen kan exempelvis vara aktiva från era äldsta ungdomsgrupper. Kanske kan de som ställer upp kan hoppa över nästa föreningsförsäljning? Ett annat alternativ är att erbjuda ledararvoden och räkna med det i er budget.
 
Många kommuner bidrar även med feriearbetare till camper där kommunen betalar arvodet.
 
 

Betalning

 
Att samla in avgifterna för campen är kanske en av de mer resurskrävande bitarna i arrangemanget. Man kan exempelvis lösa det genom direktbetalningar till ert konto och manuellt bocka av vilka som betalat i en lista och sedan föra in korrekta uppgifter i bokföringen, men vi tycker det låter lite för krångligt.
 
Ett smidigare alternativ kan då vara campverktyget i laget.se där ni även kan hantera betalningar. Alla deltagare får en tydlig digital faktura via mejl och laget.se-appen. Varje person som betalar fakturan prickas automatiskt av i verktyget och ni får pengar på kontot. För bokföring exporterar ni SIE4-filer som är kompatibla med alla vanliga bokföringsprogram på marknaden.
 
En serviceavgift på 40:- läggs till på mottagarens faktura och ni som förening kan därmed använda betalningsfunktionen i campverktyget helt utan extra kostnad.
 
 

T-shirt/andra profilprodukter

 
Det är vanligt att campdeltagare får en t-shirt med camplogo inkluderat i campavgiften. Ska de kanske även få en vattenflaska eller ha möjlighet att köpa en hoodie? Genom olika profilprodukter marknadsförs er camp även efter den är genomförd.
 
Ta med beställningar av eventuella profilprodukter och ta in storlek på det som ingår redan i anmälningsformuläret för att slippa återkomma om det senare.
 
Vänd er till er förenings leverantör för teamkläder för att få en offert på campprodukterna. Har ni ingen kan ni vända er till närmaste sportbutik.
 
 

Marknadsföring

 
Det är bra att marknadsföra sitt event i god tid innan campen äger rum för att få in så många deltagare som ni önskar. När ni sprider informationen, se då till att få med:
 
• Datum för campen
• Hur och vart man registrerar sig
• Ålder på deltagare
• Vilka ni som avsändare är (och gärna varför ni anordnar campen)
 
Det finns många olika sätt ni kan marknadsföra er camp på. Försök nå ut så mycket ni kan! Sprid länken till ert anmälningsformulär via exempelvis föreningens egen Facebook-sida, Instagram, mejl, era personliga sociala kanaler samt Facebook-grupper (kanske finns det en grupp där man diskuterar vad som händer i ert område?). Lägg upp en nyhet på klubbens hemsida och gör även mejlutskick till alla i föreningen.
 
Har ni skapat en campsida i laget.se innehåller den inte bara ert anmälningsformulär, utan även all information ni önskar. Den är också snyggt designad med föreningens färger och klubbmärke.
 
Man kan med fördel även sprida informationen mot andra idrottsföreningar och skolor samt annonsera i exempelvis lokalpressen.
 
 

Mat och dryck

 
Fundera över hur mycket vätska och näring som behövs beroende av campens längd, aktiviteter, ålder på deltagare, väder etc. Fungerar det med vatten och frukt eller behöver deltagarna få i sig något mer?
 
 

Programplanering

 
Bestäm hur ni vill genomföra er camp och vad deltagarna ska lära sig och ta med sig efter att campen är avslutad. Gör ett program och håll er till det genom hela campen. Exempel:
 
9:00 – 9.30: Introduktion
Vi lär känna varandra
 
9:30 – 9:50: Uppvärmning
Vi gör några roliga uppvärmningsövningar för att göra oss redo för resten av dagen
 
Etc…

 
Vill man ha hjälp att fylla schemat med mer än bara idrott går det ofta att vända sig till sitt RF-SISU distrikt.
 
 

LOK-stöd

 
Förkortningen LOK står för statligt lokalt aktivitetsstöd, och avser att stödja idrottslig föreningsverksamhet för barn och ungdomar mellan 7 och 25 år (för funktionsnedsatta deltagare finns ingen övre åldersgräns).
 
För att söka LOK-stöd för campen behöver ni registrera närvaro för deltagarna hos Riksidrottsförbundet. Det går att göra via deras egen app, men då behöver ni även lägga till alla deltagare manuellt. Aktiverar ni i stället automatisk närvaroexport till IdrottOnline från laget.se och campverktyget slipper ni hantera deltagare och närvaroregistreringen manuellt. Ni har redan uppgifterna för deltagarna på plats via anmälningsformuläret och sätter endast frånvaro om någon inte skulle kunna dyka upp.
 
 

Kommunikation

 
Genom att hålla kontakt med deltagare och föräldrar från start till mål bygger ni förtroende. Skicka gärna ett mejl vid registrering och välkomna deltagaren. Följ upp senare med ett mejl med information om vad deltagarna behöver ha med sig (exempelvis vattenflaska, lämpliga skor etc.). Avsluta med ett trevligt tack-mejl när campen är genomförd.
 
Man kan bygga upp utskickslistor i sin vanliga mejl, men enklast är att göra utskick direkt från campverktyget i laget.se. Där filtrerar ni enkelt fram enskilda, grupper eller alla deltagare som mottagare av utskicken.
 
 


 
 

Förenkla er administration

 
Campverktyget i laget.se sparar tid och underlättar varje administrativ del av er camp. Det är dessutom helt kostnadsfritt att använda för alla föreningar som använder laget.se och finns tillgängligt för övriga föreningar till en låg kostnad. Det är vi stolta över. Tycker ni att det låter bra är ni varmt välkomna att anmäla intresse här: camper.laget.se (nej, ni binder inte upp er till någonting).
 
Föreningar som använder laget.se kommer enkelt igång direkt via klubbadmin.
 
Frågor? Skicka ett mejl eller slå en signal: support@laget.se / 019-15 44 00.