Här kommer lite långläsning för den som är intresserad! 🙂 En viktig uppgift som kanslist, styrelsemedlem eller annan ansvarig för kommunikation inom klubben är att nå ut med rätt information till rätt personer. Här kommer tips på hur du kan nå fler i klubben med laget.se.

Nyhet på klubbsidan

Steg 1 i att nå ut är att alltid publicera en nyhet på klubbsidan. Nyhetstexten behöver inte vara speciellt lång, det viktiga är att rätt information är med.

Vad gäller rubriken föreslår vi att man istället för exempelvis ”Jubileum” skriver ”Läs allt om Örebro SK Ungdoms 30-årsjubileum”. Det blir mycket bättre, tydligare och ger fler klick när nyheten delas på Facebook.

Som nyhetsbild rekommenderar vi alltid fotografier istället grafik. Fotografier gör sig ofta bra oavsett i vilken kontext nyheten visas (mobil, dator, olika placeringar, Facebook och så vidare). Saknar ni ett bra foto? Ladda upp utan foto så visar vi automatiskt ert klubbmärke (gäller er med den nya designen).

Är det en viktig nyhet för er klubb? Dela nyheten på Facebook och uppmana exempelvis styrelsen och några engagerade ledare att göra detsamma. Följ utvecklingen på visningsräknaren som finns i varje nyhet.

Klubbens Facebook-koppling (behöver bara göras en gång)

Facebook är idag en viktig spelare när det gäller att nå ut. Genom att koppla er klubbsida till Facebook publiceras automatiskt klubbens laget.se-nyheter på klubbens Facebook-sida. Ni sparar tid och når fler.

Det enda ni behöver göra för att ha en uppdaterad och informativ Facebook-sida är alltså att publicera nyheter på er klubbsida på laget.se.

Den som gör denna inställning behöver vara administratör på både klubbsidan i laget.se och för er sida på Facebook. Inställningarna görs via dator.

Så gör ni:
1. Gå till klubbsidan och logga in
2. Klicka på Admin och sedan Inställningar
3. Klicka på Sociala medier
4. Klicka på Koppla till Facebook-sida
5. Godkänn kopplingen i flera steg (det ser ut som det gäller ditt privata konto men det gäller bara dina rättigheter som sidadministratör)
6. När du godkänt bockar du för klubbens Facebook-sida
7. Slutför genom att klicka Koppla vald sida

Saknar er klubb en Facebook-sida? Detta kan skapas här: http://facebook.com/pages

Skaffa fler följare

Som följare av en klubb får man automatiskt information när något händer via appen, notiscentret och mejl. Man kan sedan själv anpassa sina egna inställningar. En klubb med många följare når enklare ut med sin information.

För att bli följare av en klubb behöver man bara besöka klubbsidan. Oavsett om man är inloggad på laget.se eller ej, dyker efter några sekunder en följmodul upp i sidans nederkant. De enda som inte ser följmodulen är de som redan är kopplade till sidan som medlemmar eller följare. Testa gärna genom att besöka ett lag eller en klubb du inte är kopplad till.

Enkla sätt för att få fler följare:
1. Lägg upp en nyhet med rubriken ”Följ IF Brommapojkarna för senaste nytt”. Beskriv i nyheten hur man gör för att följa. Sprid nyheten i sociala medier.
2. Gör ett utskick till hela klubben via klubbsidan (Admin, Utskick, E-post, kryssa för alla). Beskriv i mejlet hur man gör för att följa och skicka med en länk till klubbsidan.

Låter det inte toppen att hundratals intresserade får ett mejl varje gång ni lägger upp en nyhet på klubbsidan? 🙂

Klubbens Facebook Like Box (behöver bara göras en gång)

Fler som gillar er Facebook-sida innebär fler som läser klubbens nyheter, detta förutsatt att ni följt tipset ”Klubbens Facebook-koppling”. Lägg till klubbens Facebook Like Box och se till att den visas på alla underliggande lagsidor, då samlar ni löpande in fler och fler följare hela tiden. Inställningarna görs via dator.

Så fungerar det:
1. Gå till klubbsidan och logga in
2. Klicka på Admin och sedan Inställningar
3. Klicka på Sociala medier
4. Fyll i adressen till er Facebook-sida och Spara
5. Gå till Moduler i menyn
6. Klicka på Facebook Like Box och Redigera
7. Välj ”Visa på alla sidor i klubben” och Spara

Ps. Ju mer aktiva lagen är – ju mer trafik får deras lagsidor vilket också innebär exponeringar av er Like Box och därmed fler följare och bättre spridning på era nyheter.

Jobba med kalendern

Har ni en aktivitet som verkligen gäller alla i klubben? Då menar vi inte hemmamatch för herrlaget utan något i stil med årsmöte, obligatorisk städdag eller klubbgemensam avslutningsdag. Då kan det vara läge att välja ”Visa på lagsidor” när du skapar aktiviteten.

Är det en aktivitet ni vill nå ut med från klubbens håll så bör den självklart alltid läggas till i kalendern på klubbsidan. Sen får administratören göra en bedömning: Gäller aktiviteten många eller alla? Om den verkligen gäller alla bör man klicka ”Visa på lagsidor”.

Men här bör man vara försiktig. Att klicka ”Visa på lagsidor” med aktiviteter som inte alla spelare, ledare och föräldrar i föreningen väntas delta på innebär att irrelevanta aktiviteter hamnar i deras privata mobilkalendrar om de prenumererar på sitt lags kalender. Något som kan riskera att de avprenumererar och därmed får deras lagledare problem att nå ut.

E-postutskick

Att göra e-postutskick från klubbsida är ett riktigt kraftfullt sätt att nå ut till hela eller delar av föreningen. Välj ut olika roller som exempelvis ledare och föräldrar eller klicka bara i till exempel de fem äldsta lagen – du väljer helt!

Ett tips här är att hålla texten i utskicket riktigt kort och avsluta med en länk till en redan skriven nyhet på klubbsidan. På så sätt fortsätter du jobba upp visningsräknaren på nyheten, får in medlemmarna på klubbsidan och kan dessutom ändra om något blivit fel.

Härligt att ni tog er igenom inlägget och lycka till med klubbens infospridning!