Nya nationella allmänna råd gällande coronapandemin träder i kraft 14 december och möjliggör träning på ett smittsäkert sätt även för de som är 16 år och äldre.

För att träna smittsäkert bör vi:

• Hålla avstånd till varandra
  • Inte dela utrustning med varandra
  • Genomföra aktiviteten utomhus när det är möjligt
  • Undvika gemensamma omklädningsrum
  • Resa till och från aktiviteten individuellt
  • Utföra aktiviteten i mindre grupper

Läs mer hos Rikdsidrottsförbundet

Behåll lagkänslan trots restriktioner

Tills dess (eller om ni av någon annan anledning inte tränar just nu) kommer här några tips för att behålla den viktiga lagkänslan under mer inaktiva perioder:

• Spela in och ladda upp ett videoklipp i laget.se där du som ledare gör ett tricks, en fint eller skickar en julhälsning till laget.
  • Är någon av ledarna bekväm med att skriva? Välj ut 4-6 minnesvärda tillfällen från året som gått och publicera dessa ett och ett som nyheter på hemsidan. Behöver inte vara långt för att vara bra!
  • Tillåter lagkassan att man köper in ett pris eller kan någon förälder sponsra? Arrangera en tävling där ni publicerar fem frågor som en nyhet på hemsidan. Spelarna skickar in sina svar till en av ledarna via mejl eller SMS.
  • Har du bilder eller filmer i mobilen från året som gått? Sprid dessa minnen genom att uppdatera bild- och videoarkivet på er hemsida.

Tillsammans håller vi peppen uppe och stärker våra lag!