Med en systemvetenskaplig utbildning avklarad, en pappa som tagit SM-guld i basket & en egen karriär som ”general manager” i ÖSK ungdom Handboll har Simon Gunnarsson nu landat hos oss på Laget.se. Läs mer om Simon som började hos oss i vintras i rollen som teknisk support men som parallellt går mot att bli en renodlad utvecklare på sikt.

Hej Simon – du är ju inte ny för oss, du började ju i februari, men alla kanske inte vet vad du gjort innan!

Kan du berätta lite om din idrottsbakgrund?

– Tack! Med en idrottstokig familj, där min pappa vunnit SM-guld i basket och min mamma spelat fotboll och suttit med i några olika styrelser i idrottsföreningar så föll sig det rätt så naturligt att även jag skulle in i idrottens värld. Under min uppväxt har jag testat på de flesta idrotter där allt från friidrott till tennis och fotboll stod på schemat. Till slut så fastnade jag för handbollen och det är för den idrotten mitt hjärta brinner som mest! En knäskada satte rätt tidigt stopp för min egen ”karriär” och jag har därför ett förflutet som tränare under nästan 15 års tid där jag har haft allt från 10-åringar till seniorer. När jag la tränaruppdragen på hyllan fick jag istället en roll som General Manager i Örebro SK Ungdom. Utöver detta så älskar jag verkligen att kolla på idrott, och det inte mycket jag missar! Självklart blir det också någon timme padel i veckan!

Vad gjorde du innan du kom till laget.se?

-Jag kommer ursprungligen från transportbranchen (men jag har aldrig någonsin suttit i en lastbil). När jag kände att det var dags att hitta på något nytt så föll valet på studier och Systemvetenskapliga programmet här på Örebro Universitet. Därifrån kommer jag nu nyutbildad, och det är verkligen otroligt spännande att få påbörja ett nytt kapitel i livet och försöka bli en fullfjädrad utvecklare samtidigt som jag får vara med och bidra till fler i idrott!

Vad tycker du är det bästa med föreningssystemet laget.se?

–Som tidigare tränare har jag såklart varit en flitig användare av laget.se och reflekterade redan då över hur mycket det underlättade för mig i mina sysslor. När man tränar ett lag vill man ju lägga så mycket tid som möjligt på planen, och inte på administrationen runt omkring! Det är lätt att glömma våra funktionaliteter som varit med ett bra tag nu, men bara närvarorapporteringen eller kallelser till aktiviteter underlättar något enormt! Jag kommer ihåg den tiden man behövde föra närvaro med papper och penna för att sedan lämna in dessa på kansliet, det var inte kul… Sedan jag började jobba här på laget.se har jag också insett hur mycket enklare och mer tidssparande vi är för alla kanslister och administratörer som jobbar för föreningarna runt om i landet.

Vilket är ditt största idrottsögonblick?

–Otroligt svårt att välja mellan alla! Men jag har varit på en rad olika mästerskap i fotboll under åren där finalen i U21-EM i Prag 2015 nog står högst upp på listan. Stunden när Carlgren räddar den sista straffen, 20 meter från där vi stod, kommer jag nog aldrig glömma! Utöver det så är all otrolig glädje tränaruppdragen gett mig under åren något som jag också kommer bära med mig länge, och det finns ögonblick från träningar, matcher och cuper som jag kommer minnas så länge jag lever. Tre finalmatcher, varav en seger, i Järnvägen Cup ligger också högt upp!

Kan du nämna något som dina kollegor troligtvis inte vet om dig?

–Oj, det var svårt! Men eftersom jag både är barnbarn till en konditor och själv har ett stort intresse för matlagning så finns det väl någon inre liten dröm om att någon gång i livet äga en restaurang eller ett bageri.

Stort tack Simon, det är så kul att ha dig hos oss!