Mika Kohonen är en av världens bästa innebandyspelare genom tiderna. Här berättar han bland annat hur han tycker att en schysst lagkamrat ska vara.

Vilket är ditt bästa idrottsminne?
– Det är klart man kan prata om pokaler och stora vinster, men jag tycker att bästa minnet är hela resan man gör med idrotten, alla vänner man får och allt man upplever tillsammans med dem. All möda man lägger ner, all träning, alla matcher och att man delar det med många människor, som blir vänner för livet.

Hur ska en schysst lagkamrat/träningskompis vara?
– Man tar hänsyn och respekterar varandra. Vi är alla olika så man behöver inte vara bästa vän med alla, men man måste respektera alla. Man gör sitt bästa och har roligt – stöttar och hjälper varandra i gruppen som ett lag.

Vem är/var din förebild?
– Förebilderna när jag spelade hockey och fotboll (jag började rätt sent med innebandy när jag var 17 år) var min pappa, Olli Kohonen, Mario Lemieux, Wayne Gretzky och Diego Maradona. Jag försöker tänka på att alltid vara en bra förebild.

Vad kännetecknar en bra idrottsledare?
– Det är svårt att svara på när man själv fortfarande spelar. En bra ledare ska vilja utveckla alla individer i en grupp, och skapa en trygg och bra atmosfär för att ha roligt och utvecklas. Att vara en bra lyssnare är också viktigt.

Vad var/är det bästa med att spela innebandy?
– Att det är lagsport och en bollsport. Det är fartfyllt och tekniskt, och jag älskar det, det är det bästa som finns!

Fakta: Mika Kohonen
Ålder: 35 år (född 1977)
Född: i Vaajakoski, Finland
Meriter: 2 VM-guld, 4 SM-guld, utsedd till världens bäste spelare 5 gånger (senast 2012)

Friends och laget.se är partners sedan 2012. laget.se hjälper Friends i deras satsning Trygg Idrott och rekommenderar alla Sveriges idrottsföreningar att kontakta Friends. Läs mer om Trygg Idrott här.