Vår partner Friends har intervjuat Patrik Näslund som spelar för Asplöven i HockeyAllsvenskan. Läs om bland annat hans bästa idrottsminne och hur han tycker en schysst lagkamrat bör vara.

Vilket är ditt bästa idrottsminne?
Mitt bästa idrottsminne måste nog vara sm-guldet med Frölundas j-20 lag, tätt följt av min premiärmatch i elitserien. Det var en härlig känsla att vinna något som känns hyfsat stort.

Hur ska en schysst lagkamrat/träningskompis vara?
En bra lagkamrat ska vilja bli bättre på träningarna, och vilja göra de andra bättre samtidigt. Sedan vid sidan av isen ska man kunna både ta och ge skoj mot varandra.

Vem är/var din förebild?
Jag har faktiskt aldrig riktigt haft någon spelare som direkt förebild, men den person jag sett upp till mest under livet och fortfarande gör är min bror Joakim. Både inom hockeyn och som personen utanför isen.

Vad kännetecknar en bra idrottsledare?
En bra ledare ska ha bra kunskaper om sitt område, i detta fall hockey. Sedan tycker jag också att den sociala biten är otroligt viktig. Att han har en bra dialog med varje enskild spelare, ofta den biten som saknas idag även hos de mest etablerade ledarna.

Vad är det bästa med att spela ishockey?
Alltid en svår fråga, men får säga att det är framförallt farten i spelet och intensiteten i matcherna som gör att det är detta man vill hålla på med.

Fakta, Patrik Näslund
Klubb: Asplöven (Hockeyallsvenskan)