NHL-kaptenen och landslagsspelaren Gabriel Landeskog blir ny ambassadör för Friends. Gabriel Landeskog kommer att rikta in sig på att främja en trygg idrott och lyfta frågor som vikten av ett värdegrundsarbete i idrottsföreningar.

-Det är lika viktigt att prata om jargongen i laget som att gå igenom vad man ska spela för power play inför en match, säger Gabriel Landeskog.

Gabriel Landeskog är en av de mest framstående 90-talisterna inom svensk ishockey och har redan vunnit VM-guld och hunnit bli lagkapten i NHL-laget Colorado Avalanche. Han har alltid tyckt det är viktigt att alla känner sig inkluderade i laget och nu vidareutvecklar han sitt engagemang för en trygg idrott genom samarbetet med Friends.

– Genom åren har jag märkt av att det finns en ensamhet och utsatthet inom ishockeyn. Jag har tex spelat i lag där det funnits spelare med invandrarbakgrund och vissa tittade på dem som att de inte hörde hemma där. Så får det inte vara och det är viktigt att vi får slut på fördomar. Man ska behandla alla lika bra som om det vore ens egen bror, syster, mamma eller pappa, säger Gabriel Landeskog.

Enligt en idrottsundersökning genomförd av SIFO* på uppdrag av Friends trivs barn och unga bättre i idrottsföreningar där man pratat om vikten av att vara schyssta mot varandra. Just trivsel är något som Gabriel Landeskog menar är väsentligt för att ett lag ska nå framgångar på isen.

– Jag tycker det är viktigt att ledare och tränare inser att frågor om hur vi är mot varandra i laget är viktiga för lagets framgång. Alla har varit nya någon gång och jag har gått igenom det flera gånger i och med flytten till Kanada och NHL. Då är det väldigt viktigt att laget är välkomnande så alla blir sammansvetsade och trivs ihop, då kommer det även fungera bättre på isen, säger Gabriel.

Friends har jobbat med att förebygga kränkningar inom idrotten sedan 2006, bla genom samarbeten med AIK och Djurgården. Gabriel Landeskogs roll i samarbetet med Friends blir att vara en stark talesperson för vikten av en trygg idrott.

– Idrotten är en stor källa till glädje för väldigt många och ju tryggare den blir desto fler kan ta del av den glädjen. Vi är otroligt glada och stolta över att en sådan stark förebild som Gabriel har valt att samarbeta med oss, säger Lars Arrhenius, Generalsekreterare Friends.

Se videon om Gabriel som Friendsambassadör:

Friends och laget.se är partners sedan 2012. laget.se hjälper Friends i deras satsning Trygg Idrott och rekommenderar alla Sveriges idrottsföreningar att kontakta Friends. Läs mer om Trygg Idrott här.