Mars 2024 avslutas samarbetet med vår tidigare betalteknikleverantör Billogram. Alla ej betalda fakturor som är skickade med Billogram automakuleras söndag 31 mars. För fakturor som är delbetalda men ej slutbetalda 31 mars krediteras resterande belopp automatiskt och dessa kommer då betraktas som betalda.

Digitala avier skickade med vår nya betalteknikleverantör Ping Payments berörs inte av detta.

Vad bör ni som förening göra?

1. Stämma av
Hur ser läget ut i föreningen när det gäller obetalda fakturor och förfallodatum på dessa? Klicka er in på ”Fakturor” och använd filtreringarna för att bilda er en uppfattning.

2. Tidigarelägga förfallodatum
Efter 31 mars kommer inga betalningar registreras på fakturor skickade med Billogram. Har ni Billogram-fakturor med förfallodatum i slutet av mars eller till och med senare rekommenderar vi er starkt att ändra till exempelvis 10 mars för att personer ska hinna betala och automatiska påminnelser ska hinna ut i tid om någon missat.

3. Påminna manuellt
Ge personer chansen att betala genom att påminna dem ni önskar som har förfallna fakturor. Gå till er lista över fakturor, filtrera på årtal, välj statusen ”Förfallen” och sök. Då kan du enkelt markera alla förfallna fakturor och ”Skicka påminnelse till markerade”.

4. Kreditera resterande belopp på delbetalda
Det bästa är om alla Billogram-fakturor blir slutbetalda innan 31 mars. Har ni gjort upp med en medlem om delbetalning och delar av beloppet redan kommit in men viss del ska betalas 31 mars eller senare rekommenderar vi er att anteckna vad som är kvar att betala och av vem. Sedan krediterar ni resterande belopp på fakturan och går vidare till steg 5 nedan.

5. Skicka nya avier
För de vars fakturor makulerats kan du använda samma avgifter som tidigare när du nu ska skicka nya avier till dem. I de fall personer delbetalt och där resterande belopp på fakturan krediteras rekommenderar vi att skapa en avgift med avgiftstypen ”Övrig avgift” när du ska skicka en avi med kvarvarande belopp. Sen kan du anpassa beloppet när du lägger på avgiften på personerna.

Tips!
Du kan se vilka fakturor som skickats med respektive betalteknikleverantör genom att kolla till vänster på raden för fakturan/avin: Har raden en kryssruta där är det skickat via Billogram, saknas kryssruta är det skickat via Ping Payments och berörs då inte av denna information.

Vi är glada att nya föreningar varje dag kommer igång med den förbättrade avgiftsinsamlingen som bland annat innebär bättre bokföringsöversikt, minskad administration och Swish som betalsätt.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på support@laget.se eller 019-15 44 00.