laget.se och Praktikertjänst har nu tillsammans lanserat initiativet och digitala tjänsten Hitta Idrotten för att främja ökad fysisk aktivitet och hälsa bland barn och ungdomar.

Tanken med initiativet är att ge fler möjligheten att tidigt hitta rätt väg in till ett mer aktivt liv genom idrott och på så sätt skapa förutsättningar för ett ökat välbefinnande livet ut.

Hitta Idrotten – vägen till ett mer aktivt liv

Hitta Idrotten riktar sig i första hand till dig som förälder så att du enkelt kan söka fram en lämplig idrottsverksamhet i närområdet för ditt barn. Men även vuxna kan självklart använda sig av sajten för sin egen del. Kanske det resulterar i att du dammar av de gamla fotbollsskorna?

Att smidigt hitta en idrottsaktivitet och bygga grunden för ett aktivt liv rimmar därför bra med Praktikertjänsts vilja att skapa förutsättningar för ett långt, hälsosamt och hållbart liv samt visionen om Fler i idrott som laget.se jobbar för.

– Genom initiativet Hitta Idrotten hoppas vi kunna ge fler barn och unga möjligheten att enklare kunna engagera sig i idrott. En stor del av Praktikertjänsts arbete handlar om att bidra till ett hållbart samhälle där människor mår bra och är friska. Att vara med och engagera oss i frågor som främjar rörelse och gemenskap är därmed en naturlig del av vår verksamhet, då fysisk aktivitet ofta är en förutsättning för att må bättre och förebygga sjukdomar, säger Carina Olson, VD och Koncernchef i Praktikertjänst.

Idrotten ger vänner för livet och de som idrottar mår helt enkelt bättre både psykiskt och fysiskt. På Hitta Idrotten kan du hitta den aktivitet som du eller ditt barn tycker verkar mest spännande genom att filtrera på ålder, kön och sport. Sajten uppdateras automatiskt med aktiviteter från alla de tiotusentals lag över hela landet som använder laget.se.

– Visionen för laget.se är Fler i idrott. Oavsett vilken nivå man väljer att utöva idrott på. Att bidra med initiativ som gör att fler barn och ungdomar engagerar sig i idrott är både kul och viktigt för samhället. Idrott är verkligen inte bara något som leder till ökad fysisk aktivitet utan det förenar människor och skapar stor glädje. För mig är det dessutom viktigt att idrott ska vara lättillgängligt för att fler ska vilja och kunna hålla på med det, vilket Hitta Idrotten möjliggör, säger Johan Ydring, VD för laget.se.

Är du, eller ditt barn, intresserad av att börja idrotta eller nyfiken på vad som finns i området? Kolla in hittaidrotten.se »

Om Praktikertjänst

Praktikertjänst har utvecklat Vårdsverige i 60 år och är Sveriges största vårdgivare inom privat tandvård och hälso- och sjukvård. Affärsmodellen är unik med 1 300 delägare som är både verksamhetsansvariga och anställda på mottagningar runt om i landet. Delägarna är tandläkare, läkare, tandtekniker, tandhygienister, sjukgymnaster/fysioterapeuter, psykoanalytiker/terapeuter, psykologer, kiropraktorer, sjuksköterskor, barnmorskor, logopeder och dietister. Omsättningen uppgår till cirka 8,5 miljarder kronor och antalet medarbetare är drygt 6 700.

Mer om Praktikertjänst »

Om laget.se

Sedan 2004 har laget.se levererat system till klubbar och lag inom svensk idrott och är idag Sveriges i särklass största aktör. laget.se har sitt huvudkontor på Stortorget i Örebro och försäljningskontoret hittas på Södermalm i Stockholm. laget.se kan för många beskrivas som en hemsida för klubbar och lag men är framförallt ett kraftfullt administrations- och kommunikationsverktyg.

Mer om laget.se »