Med laget.se kan klubben skicka sina närvarorapporter direkt till kommuner som anslutit sig till ApN, aktivitetskort på nätet.

Här är en guide för hur du som ansvarig i klubben gör för att få allt att fungera på ett smidigt sätt.

Aktivera ApN-koppling

1. Informera ledarna i alla lag om att de ska närvarorapportera alla händelser på sin lagsida i laget.se. Viktigt är också att alla spelare och ledare är tillagda med fullständigt personnummer.

2. Kontakta er kommunadministratör och säg att ni vill registrera er förening hos ApN och att ni kommer rapportera via laget.se. Ange ID-numret ni har hos laget.se. Det hittar du genom att navigera till LOK-stöd i Admin på Klubbsidan och klicka på Skicka till ApN.

Skicka över närvarodata

1. När en aktivitetsperiod är slut klickar du i Kommunalt aktivitetsstöd under LOK-stöd i Admin och klickar sedan på Visa närvaroinformation. Där låser du de lag som är klara med sin rapportering. Påminn eventuellt de lag som inte är klara att fylla i allt så snart som möjligt.

2. När samtliga lag är klara och du låst deras rapporter klickar du på Skicka till ApN. Kolla igenom så att informationen stämmer och klicka sedan på Min information är korrekt, skicka till ApN.

Klart!

Ett tips är att under närvaroperioden löpande kolla under Visa närvaroinformation. Där får du en bra överblick kring lagens närvarorapportering. Påminn de lag som slarvat och beröm gärna de som gör det bra!

Fördelar med ApN-kopplad närvarorapportering

• Inget dubbeljobb för ledarna

• Ordning och reda på informationen

• Löpande rapportering minskar stress vid slutrapporteringen

• Korrekt kalender skapar trygghet hos föräldrarna

• Bra överblick för klubben

Kontakta er kommunadministratör för mer information om ApN!

Har ni frågor gällande integrationen är ni självklart välkomna att kontakta laget.se på support@laget.se eller 019-15 44 00 så hjälper vi er!