Bestämt er för att fakturera föreningens medlemmar via laget.se? Härligt! Guiden nedan bör vara till stor hjälp.
 
Är du sugen på mer övergripande information om medlemsfaktureringen kan du kika här i stället!
 

1. Aktivera er förening för medlemsfaktureringen i laget.se

Det vanligaste är att Spelare, Ledare, Styrelsemedlemmar, Personal och Stödmedlemmar ska kunna faktureras. Föräldrar skall endast vara fakturerbara om de ska betala en egen medlemsavgift. Läs mer >>
 

2. Informera ledarna om att uppdatera sina medlemslistor

Viktigt är att ha kopplade föräldrar med korrekta uppgifter för spelare under 18 år. Spelare som slutat ska plockas bort. Läs mer och få exempeltext att skicka ut till alla i föreningen >>
 

3. Säkerställ att personer inte ligger dubbelt i föreningen

Kan annars orsaka dubbelfakturering. I medlemsregistret hittar ni enkelt eventuella dubbletter. Läs mer >>
 

4. Säkerställ att rätt personer är fakturerbara

Att vara fakturerbar betyder att man kan faktureras av föreningen. Säkerställ att rätt personer är fakturerbara >>
 
Fakturera familjemedlemskap? Gör så här >> Var medveten om att familjemedlemskap innebär mer administraton för föreningen, oavsett system.
 

5. Skapa avgifter

Görs under fliken Skapa avgift. Se till att använda rätt Avgiftstyp. Läs mer >>
 

6. Skicka fakturor

För att ha kontroll rekommenderar vi att fakturera ett lag i taget genom att välja Markerade medlemmar och klicka på fliken Lag. Så gör ni >>
 
Det är viktigt att fakturera familjer först om er förening erbjuder familjemedlemskap. Se punkt 4.
 

6. Kontrollera så att ingen faktura har status ”Åtgärd krävs”

Kontrolleras efter att fakturorna är skickade. Om någon är markerad som Åtgärd krävs har den inte kunnat skickas på grund av bristande uppgifter på medlemmen. Lägg till e-post eller postadress på medlemmen och skicka iväg fakturan.
 

Efter medlemsfakturering

 

Betalningsförlopp

Fakturamottagaren betalar smidigt in beloppet till vår partner Billogram via OCR-nummer, betalningen registreras hos dem och i laget.se och pengarna skickas sedan vidare direkt till föreningens konto. En faktura för serviceavgifterna skickas i efterhand till föreningen (ni har då tidigare valt att ta in serviceavgifterna från varje medlem eller att lägga kostnaden på klubben).
 

Kreditering/Makulering/Manuell betalning

Har det skapats en faktura som mottagaren inte ska betala på grund av exempelvis felaktig information på fakturan eller liknande så kan man välja att Kreditera eller Makulera den. Läs mer om vad det betyder >>
 

Påminnelsefakturor

Det går automatiskt ut en mejlnotis från laget.se på förfallodagen. Därefter skickas påminnelsefakturor 7 dagar efter och 14 dagar efter. Läs mer >>
 

Rapporter och redovisning

Under fliken Rapport kan man bland annat se övergripande statistik och hämta månadsrapport som pdf- eller SIE4-fil (standardformat för import till redovisningsprogram).
 

Medlem under 18

• Alla fakturor märks med ”Till målsman för”
• Vid e-postfaktura skickas fakturan till spelare + kopia till kopplade föräldrar
• Vid brevfaktura skickas fakturan till spelaren